Hoe breng je duurzaamheid aan de man?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Zes lessen die wij leerden over workshops Duurzaamheid geven op het MBO

We geven een serie van drie workshops over Duurzaamheid en Leiderschap aan alle eerste jaar business-studenten van ROC Midden-Nederland. Dat zijn 130 studenten, in de leeftijd van 16 – 24 jaar.

Van elke training die we geven leren we weer meer over hoe je dit onderwerp bij jonge mensen onder de aandacht brengt. En dat is niet, zoals we in onze eerste sessie bij het ROC optimistisch probeerden, door hun heel veel kennis over duurzaamheid aan te reiken. Terwijl het toch interessant is dat de aarde al 4,5 miljard jaar bestaat en wij homo sapiens er pas zon 250.000 jaar zijn? En we dus in 0,004% van de tijd al zo veel schade hebben aangericht. En is het niet tof om te weten dat er verschil is tussen simpele, ingewikkelde en complexe systemen en dat duurzaamheid vier principes kent volgens het wetenschappelijk gefundeerde Natural Step Framework?

Nee dus. En dus gooiden we het in sessie 2 over een andere boeg. Die werkte als een trein. De zes lessen die wij leerden:

1) BENOEM JE PASSIE VOOR HET ONDERWERP
Klimaatverandering, structurele ongelijkheid, racisme, een falend economisch systeem: het zijn geen onderwerpen waar mensen warm voor lopen. Maar als wij onze passie en bevlogenheid voor deze onderwerpen delen – en oprecht vertellen waarom het voor ons belangrijk is zonder met de vinger te wijzen – inspireert dit de jongeren om erover na te denken en over in gesprek te gaan. Met ons, en met elkaar. Feedback van een student: Tip: Geen duurzaamheid.  Maar zijn Top: Ben aan het denken gezet. Persoonlijke verhalen, van wanneer en waarom ik gestopt ben met vlees eten, of waarom mijn collega Josephine alleen nog fairtrade en duurzame kleding koopt, werken het best. Ze maken het onderwerp menselijk, toegankelijk, vormen een ingang om vragen te stellen en jezelf ertoe te verhouden. Vraag jezelf als docent af: wat betekent dit onderwerp voor mij persoonlijk? Wees moedig. Deel je eigen ervaringen.

2) JE KUNT NIET ALLES VERTELLEN: LESS IS MORE
Och man, deze was moeilijk. Want we willen het liefst zo volledig mogelijk zijn. Maar dat gaat niet. Duurzaamheidis ontzettend complex. En een informatie overload leidt niet tot actie. In tegenstelling. En dus gingen we van een opdracht over de verborgen impact van een spijkerbroek, mobiele telefoon én van vlees, naar enkel en alleen de spijkerbroek. We willen bewustzijn creëren, ja, maar meer nog: de jongeren nieuwsgierig maken. En dat worden ze als ze als het behapbaar en interessant blijft.  

3) BRENG HET DICHTBIJ
Om de jongeren mee te krijgen moet je zo dicht mogelijk bij hun belevingswereld komen. Wat zijn de producten die zij gebruiken? Wat is de impact die zij maken en voelen? Daarnaast moet je meebewegen mee met hun vragen en tegenwerpingen. In deze workshop gingen we steeds in op de vraag “Ja dus?” Want dus, wat maakt het uit dat het zoet water in de wereld op gaat? En wat maakt het uit dat we veel van het bruikbare land gebruiken voor de landbouw? En dat de aarde opwarmt? Na deze sessie wisten deze jongeren precies waarom dat problematisch is. En hoe zij zelf kunnen bijdragen aan verandering.

4) DUURZAAMHEID = ZORGEN VOOR JEZELF, VOOR ELKAAR EN DE AARDE
De focus wordt vaak gelegd op de natuur, maar duurzaamheid gaat over meer dan dat. Wij geloven dat duurzaamheid gaat over 3 dingen: zorgen voor jezelf, zorgen voor anderen en zorgen voor de natuur. En dat geeft meer ingangen om over het onderwerp na te denken en discussiëren. Daarom gaven we studenten voor hun persoonlijke zeven daagse challenge ook ideeën mee als maak elke dag een praatje met een onbekende, en zorg voor 8 uur slaap per nacht. Want een betere wereld begint echt bij onszelf.

5) DIVERSITEIT VAN WERKVORMEN
We zijn door onze eigen ervaringen met alternatief onderwijs gespecialiseerd in interactieve werkvormen. We verbouwen het klaslokaal – weg met die rijen tafels, gebruiken storytelling, groepsopdrachten die ze in competitie zo snel mogelijk moeten voldoen, filmpjes, beweging, verschillende vormen van dialoog. Een jong mens is gewend aan snelheid en dus moet ook het tempo in de training omhoog.

6) KLEINE GROEPEN
Het is een luxe en één waar we heel blij mee zijn. We zijn na de eerste sessie in november van gemiddeld 28 leerlingen overgestapt op werken in kleine groepen van 14 studenten. Niet alleen voor ons, maar ook voor de studenten fijn om meer aandacht en ruimte en minder afleiding te hebben.

WIL JIJ OOK AAN DE SLAG MET DUURZAAMHEID?
De studenten zijn nu bezig met hun zevendaagse challenge. Het groepje dat het meeste impact maakt wint een meet&greet bij een bedrijf (wordt vervolgd). Het is een eer en een groot genoegen om samen met hen te leren over hoe een complex onderwerp als duurzaamheid aan de man te brengen.

Wil jij duurzaamheid ook een plek geven in het onderwijs, ben je bijvoorbeeld een docent die hier graag mee aan de slag wil gaan? Neem contact met ons op via heeey@brightfuturelab.nl, of kijk op onze website voor meer informatie: www.brightfuturelab.nl.

Maaike Boumans
founder Bright Future Lab

 

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Utrecht Natuurlijk en ROC Midden-Nederland.

Meer interessante projecten

16.000 woningen verduurzamen

1 bedrijf. 4 duurzaamheidsdoelen. 150 mensen. 1 middag. Op 12 november faciliteerden we de Duurzame Middag voor de medewerkers van Accolade. Accolade

Comenuis lyceum

De jeugd van tegenwoordig..

Zelden als er wordt geopend met deze zin volgt er iets positiefs. Afgelopen november gebeurde er op het Comenius Lyceum in Amsterdam

130 business studenten en duurzaamheid

“Wanneer komt Bright Future Lab weer terug?” Dat vroegen de business studenten van het ROC MN nadat wij daar vorig schooljaar gastlessen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu