Bright Future Lab op het Da Vinci College

Bright Future Lab op het Da Vinci College

In Purmerend staat een eco-school: het Da Vinci College. Deze school biedt hun leerlingen een spiksplinternieuw vak aan (EDP) waarvoor de jongeren een eco-conferentie organiseren. En Bright Future Lab heeft de mooie taak dit proces te begeleiden. Na elke sessie die we hebben fladderen er vlinders in onze buik: wat een initiatief tonen deze leerlingen. Uniek om samen met hen een nieuwe leeromgeving te creëren waarin de zij aan de slag gaan met hun eigen leerdoelen.

Leiderschap & Duurzaamheid
Op woensdag 7 februari gaven we als onderdeel in dit traject een dag-workshop over ‘Leiderschap & Duurzaamheid’. Trots waren we dat 15 leerlingen hiervoor op een vrije dag naar school kwamen (zelf waren ze hier ook terecht trots op). Het werd natuurlijk geen gewone schooldag.. Onze locatie was de directeurskamer en aan het einde van de dag spraken de leerlingen 80 leraren van de school toe.

Een belangrijk doel van Bright Future Lab is om de jongeren eigenaarschap van hun leerproces te laten ervaren. Aan het begin van de workshop formuleerden de leerlingen een persoonlijk leerdoel. Die varieerden van ‘zelfverzekerder willen worden’, ‘beter kunnen luisteren’ tot ‘beter leren presenteren’. Heel gaaf dus dat alle leerlingen aan het einde van de dag op een podium stonden te presenteren aan hun leraren.

Meer plezier in het leren
Hoe belangrijk het is om de jongeren deel te maken van het proces werd weerspiegeld in hun woorden. Een leerlinge zei in haar presentatie: “Vandaag hebben we bij Bright Future Lab vooral gesproken over leiderschap. We hebben geleerd wat wij willen, wie wij zijn en hoe we dat kunnen inbrengen in het programma. Op school krijgen we vooral programma’s en schema’s voorgesteld met ‘dit gaan we vandaag doen, en dit gaan we het hele jaar doen’, maar ik denk dat wij meer motivatie zouden kunnen krijgen als wij zelf inspraak hebben in wat wij willen leren en wat ons interesseert.” Waarop haar mede-leerling aanvulde: “En vandaag merkten we dan ook dat als je zelf inspraak hebt dat je dan meer plezier hebt in het leren en dat het dan ook echt helpt en je meer motivatie krijgt.”

Nieuwe werkvormen
In onze workshops is er aandacht en ruimte voor de hele mens. Dit doen we bijvoorbeeld met een ‘check-in’ en ‘check-out’, maar ook door -voor de jongeren onbekende- werkvormen te introduceren zoals waarderend interview, wereld café en journaling. De jongeren leren meer over zichzelf en worden zich bewust wat het is om onderdeel te zijn van een groep. Mooi was het om ook dit terug te horen in de presentatie: ”We hebben gekeken wie we zelf zijn, hoe kunnen we kijken wie andere mensen zijn, en wie zijn we eigenlijk samen? Wat kan ik als toevoeging geven aan een hele leuke groep met leerlingen?”

En eigenlijk is dat de vraag die wij onszelf in dit Da Vinci programma steeds opnieuw tot doel stellen: wat kan Bright Future Lab als toevoeging geven aan een hele leuke groep met leerlingen? Hoe kunnen wij capaciteit bouwen voor verandering door betekenisvolle leerervaringen te creëren? Wij kijken uit naar de volgende sessies!

Zie hier Da Vinci College: https://davinci.psg.nl/
En het concept van eco-schools: https://eco-schools.nl/

Sluit Menu